دبستان شهید وصالی

روستای نبی وند چواری

دبستان شهید وصالی

روستای نبی وند چواری

خلیج فارس

کهنترین نام دریای پارس ( خلیج فارس ) " نارمرتو" به معنی رود تلخ است که اقوام  آشوریان در بیش از 2500 سال پیش به روی آن گذاشته بودند .پس از تسلط شاهنشاه کوروش بزرگ بر ایران و پایه گذاری امپراتوری سترگ ایرانیان و پس از او داریوش بزرگ دهها کشور زیر نظر ایران در آمد. پس شاهنشاه مرکزی ایران برای تمامی آن نقاط شاه از بین خود اقوام آنان انتخاب نمود و خود در راس هرم شاهنشاهی بزرگ منطقه قرار گرفت.شاهنشاهان ایران علاقه وافری به دریانوردی داشتند منجمله داریوش بزرگ که ارتش دریایی تشکیل داد و دهها ناو و کشتی بزرگ ساخت و روانه دریاها کرد تا به نقاط دور دست و گمنام سرکشی کنند و آنجا را شناسایی کنند و کتابهای مکتوب از سفرهای خود تهیه کنند و آنرا به ایران بیاورند (که بسیاری از اینها در یورش اسکندر گجستک و سپس تازیان بدوی از بین رفت و به آتش کشید شد ) . یا دهها ناو دریایی خشیارشا که برای سرکوب یونانیان که لیدی ایران را آتش زده بودند روانه آن کشور شد.

 اردشیر پاپکان بنیانگذار شاهنشاهی ساسانی (شهریاری در سالهای : 224 تا 241میلادی ) که وی را یکی از ابر مردان ایرانی نامیده اند نیز در خلیج فارس بندری بزرگ ساخت که تا سالهای پس از حمله اعراب و مغولان از با شکوه ترین بنادر آن زمان بود .

 سپس در سالهای نخستین پادشاهی شاپور دوم اعراب به خوزستان ایران حمله کردند و شهرهای ایران را ویران کردند. این قبیله های متجاوزگر : تمیم و قیس و بکربن وائل از جزیره العرب بودند. در این هنگام شاهنشاه ایران فردی خردسال بود ولی وی در سال326 میلادی پس از اینکه سنین جوانی را طی کرد با چندین کشتی روانه جزیره اعراب شد. عده بسیار از آنان را نابود کرد و بقیه را اسیر کرد و پاسخی کوبنده و تاریخی به آنان داد. به همین دلیل او را شاپور ذوالکتاف نامیدند زیرا اسیران عرب متجاوز را در بند کرد و از شانه هایشان بندی عبور داد ( بنا به گفته برخی مورخان ) پس از او خسرو انوشیروان دادگر نیروی دریایی ایران را به اوج شکوه خود رساند. در زمان وی کشتی های تجاری ایران تا بنادر چین و بندرهای جزیره سیلان رفت و آمد داشتند . پس از اسلام عضدا لدوله دیلمی بندر سیراف را آباد نمود و رونق بخشید. وی دریای پارس را کامل تحت کنترل خودقرار داد . ایلخانیان نیز در سالهای 1254 تا 1356 میلادی بر ایران حکومت کردند و دست بیشتر متجاوزان را کوتاه کردند و کنترل بنادر مهم ایران را در دست گرفتند. در آن زمان بنادر "ونیز و ژن" در ایتالیا از بزرکترین بنادر زمان بودند که برای مناسبات تجاری با ایران مناسبات خوبی داشتند.

دلبستگی

دلبستگی هایم را

در جغرافیای ذهنم جای داده ام

آنان را که دوستشان دارم

با آنان بسیار می گویم

از ناگفته ها... نانشنیده ها... نارفته ها... ناخوانده ها...

و این همه برای جبران همه ی تنهایی هایم

در دنیای واقعی کافی است!

ذهن من...

جفرافیای هیچ کسان همیشه همراه رنج است

آنان را که همراهی شان

امکان عبور دلتنگی را... فراهم می کند

 

استاد جهانگیر ریاضی، مجموعه شعر پنجره ها


آرزو

و من هر روز و هر لحظه

آرزویی را زندگی می کنم

همچون طرحی کودکانه

که صداقت دستانی مشتاق...

بر پهنایی از لطافت می نگارد!

آرزوی نفس های صبح

آن سوی دلتنگی غروب

انتظار عاشق در انتهای امتداد...

آرزوی هوای متبرک خانه ی مهربانی

و من هر روز

سپیدی را با "آرزوهای سپید" آغاز می کنم!


کتاب مجموعه شعر "پنجره ها" نوشته ی استاد جهانگیر ریاضی


بچه های نبی وند چواری سال 1389


از راست به چپ :

میز اول : مهسا چراغی - لیلا شهمرادی

میز دوم : طیبه نازاری - سیده نساء امیدی - شیدا خزایی

میز سوم : نازنین شهمرادی - میترا شهبازی - فاطمه صفری

میز چهارم : صبا کرمی

سمت چپ آخر تصویر : زهرا خزایی



دانش آموزان دبستان شهید وصالی

ما دانش آموزان پایه دوم دبستان شهید وصالی روستای نبی وند چواری دبیره ی میخی پارسی را به طور کامل فرا گرفته ایم.


دبیره ی میخی


اسامی دانش آموزان به ترتیب از راست به چپ:

شیما پیری-نازنین شهمرادی- هانیه خسروی - فاطمه صفری


برنامه باز کردن فایل های Ebook

برنامه نصب از شما میخواهد تا مواردی را مشخص کرده و تایید نمایید. نیازی به تغییر هیچیک از موارد برنامه از شما Next را انتخاب کنید. پس از دوبار کلیک بر روی دستور Next وجود ندارد و میتوانید دستور دوبار Next میخواهد تا رمز کلید را وارد نمایید. رمز کلید را بصورت 123456 وارد کرده و بر روی دستورکلیک کنید تا تایید نهایی نصب کلید را مشاهده نمایید. با کلیک Finish دیگر کلیک کنید. در پایان بر روی دستور نصب کلید به پایان میرسد. OK بر روی دستور کتابهای درسی لازم است یکبار از eBook برای شروع استفاده از کلید نصب شده و باز کردن فایلهای بطور کامل خارج شده و مجددا آن را اجرا نمایید. لازم به (Adobe Acrobat یا برنامه ) Adobe Reader برنامه کتابهای درسی بویژه امکان جستجوی فارسی با استفاده از eBook یادآوری است که بهترین نتیجه از امکانات نیز بر روی سیدی موجود Adobe Reader حاصل میشود. برنامه نصب 8 Adobe Reader نسخه 8 یا بالاتر را از روی سی دی باز کرده و بطور کامل مطالعه Start.pdf سند Adobe Reader است. پس از اجرای مجدد نمایید.

دانلود

ماه آذر

آذر (در فارسی افغانستان: قوس)، نهمین ماه سال خورشیدی است و در گاه‌شماری رسمی ایران و افغانستان همواره ۳۰ روز دارد و از روز ۲۴۷م سال آغاز شده و در روز ۲۷۶م سال پایان می‌یابد. آذر سومین و آخرین ماه فصل پاییز است. برج فلکی آذرماه برج قوس (کمان) است.

در گاه‌شماری رسمی ایران نام این ماه از نام ماه نهم گاه‌شماری اوستایی نو برگرفته شده‌است. در گاه‌شماری زرتشتی نهمین روز هر برج نیز آذر نام دارد و در آذرروز از آذرماه٬ جشن آذرگان برگزار می‌شود. ایزد این ماه ایزدآذر است.

ایزدآذر، در اسطوره‌های ایرانی و زرتشتی٬ ایزد نگاهبان آتش و فروزه اهورامزدا است برای همین گاه جایگاه او را در شمار امشاسپندان نیز آورده اند و او را پسر اهورامزدا دانسته‌اند.

 

واژه آذر به معنای آتش و در اوستایی آتَر (ātar) و در پارسی میانه آتُر (ĀDUR یا ādar) است. واژه آتَش (ātaš) که در پارسی میانه آتَخش (ātaxš) بود٬ برگرفته از این واژه است.

 

در سالنامه مزدیسنا هر یک از روزهای سال به نام فرشته ای نامیده شده و ماه ها نیز به نام دوازده تن از همین امشاسپندان است. هنگامی که در هر ماه نام روز با نام ماه برابر می شود، آن روز را جشن می گیرند.


نام ماه آذر در تقویم های گوناگون: نام برج : کمان/ در کتاب بندهش: نیماسب / در زبان عربی : قوس / تقویم خورشیدی: آذر / تقویم جلالی: سرما افزا / گاهنامه تهرانی : خرم روی / مزدیسنا : آتَر / هخامنشی : اَثی یادیَه / خوزی : خاثیانی ایش

به نام مهربانی

به نام مهربانی

زیباترین واژه آغاز

و به نام دوست

که اندیشه اش ...

خیالش ...

فکر با هم بودنش ...

انگیزه ی بودن ...

نوشتن ...

اندیشیدن ...

و سفر کردن ...

به دور دست را پیدا می کند ...

 

شعر از : جهانگیر ریاضی(مجموعه شعر پنجره ها)