دبستان شهید وصالی

روستای نبی وند چواری

دبستان شهید وصالی

روستای نبی وند چواری

فصل آغاز

با تو آغاز کردم ...

فصل آغاز

فصل این گونه با هم دیدن ...

با هم شنیدن ...

با هم نوشتن

با هم خواندن ...

با هم نماندن ...

و این گونه با هم رفتن را

با تو آغاز کردم ...

گفتن از ناگفته ها ...

رفتن از نارفته ها

با تو یافتم ...

روشنایی پنجره شدن

دلتنگ ... دلتنگی شدن

روشنای حضور ناهمسانی را

با تو دریافتم ...

علت شدن

باز هم متولد شدن ...

واژه شدن

و امتداد یافتن را ...



استاد جهانگیر ریاضی «پنجره ها»



دلتنگی کودکانه

دوست دارم : با تو بگویم

به قدر یک "دلتنگی کودکانه"

به اندازه ی عبور از دلتنگی

و "ورود" به " دلتنگی دیگر"

در هوای تو باشم

به قدر یک نفس ...

برای امتداد دلتنگی

دوست دارم!

ما در انتهای دنیا ...

از انتهای دنیا ...

صدایی را می شنویم

که عبور "مهربانی" را

از سرزمین "نامهربانی"

بسیار غریبانه می سراید!


استاد جهانگیر ریاضی «پنجره ها»


دشواری سرودن زیبایی

جغرافیایت را می دانم

و تارخ ات را می خوانم

و طپش های حضورت را ...

در هر سوی وجود زمزمه می کنم

انتهای نگاهت ..

کلبه سبز انتظار

گام هایت ...

ترجیع بند شعر رفتن

و دستانت ...

صمیمیت همراه

و اینک نیاز

اینک نیاز ... به وسعتی که آن همه را در یک حجم همراه شود

و دشواری سرودن زیبایی را

بر دوش واژه ها هموار سازد ...



استاد جهانگیر ریاضی «پنجره ها»


طپشی آشنا

از صمیمی ترین پنجره
به صمیمی ترین مکان هستی...
پرواز می کنم
آن جا در امتداد انتظار...
قلبی است...
که طپشی آشنا را می سراید
گوش دل می دهم
مرا... بهتر از من
زمزمه می کند ...!



استاد جهانگیر ریاضی ، مجموعه شعر «پنجره ها»


نورآباد دلفان (دُم آیزه)

نورآباد شهری است در شمال غرب استان لرستان. این شهر مرکز شهرستان دلفان است و آب و هوایی سرد و کوهستانی و طبیعتی زیبا برای گردشگری دارد. این شهر یکی از پنج شهر با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا در ایران است که درسال ۶۴ به همت نماینده وقت از بخش داری به فرمانداری تغییر وضعیت داد همچنین نام قدیمی این شهر (دُم آیزه)بوده‌است. از مناطق دیدنی و زیارتی آن می‌توان به محراب کوه و آرامگاه امامزاده ابراهیم(ملقب به بابابزرگ) و امامزاده پیرمحمد اشاره کرد.

 

زبان :
طوایف لک ساکن دلفان به زبان لکی مکالمه می‌کنند. گویش لکی از زبان‌های ایرانی شاخه شمال غربی است . زبان شناسان لکی را قدیمی ترین زبان ایرانی می دانند حدود یک‌ونیم میلیون نفر شامل یک میلیون نفر با زبان مادری به این زبان سخن می‌گویند


جمعیت :

بنا بر سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران، جمعیت نورآباد لرستان۶۰،۲۳۴ نفر بوده‌است.

 

موقعت جغرافیایی :

فاصله این شهر تا مرکز استان یعنی شهر خرم‌آباد ۸۵ کیلومتر، تا کرمانشاه ۹۵ کیلومتر، تا تهران ۵۷۵ کیلومتر و تا نهاوند ۶۰ کیلومتر است. محدوده این شهرستان در موقعیت جغرافیایی ۴۷ درجه و ۲۷ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۱۸ دقیقه طول جغرافیایی شرقی نصف النهار گرینویچ و ۳۳ درجه و ۵۰ دقیقه تا ۳۴ درجه و ۱۸ دقیقه عرض جغرافیایی شمالی واقع شده به نحوی که گستردگی در طول ۵۲ دقیقه و در عرض ۲۸ دقیقه نشان می‌دهد، در طول جغرافیایی بیشتری کشیده شده است که از جهت اختلاف میزان انرژی خورشیدی دریافتی قابل ملاحظه نیست، به همین علت نقاط شرق و غرب این شهرداری حدود ۴ دقیقه اختلاف ساعت دارند.


بهاران خجسته باد

هوا دلپذیر شد، گل از خاک بردمید
پرستو به بازگشــت زد نغمـهٔ امید

به جوش آمدست خون درون رگ گیاه
بهار خجسته*فال خرامان رسـد ز راه

بهار خجسته*فال خرامان رسـد ز راه
*

به خویشان، به دوستان، به یاران آشنا
به مردان تیزخشـم که پیکار می*کنند
به آنان که با قلم تباهـی دهـر را
به چشـم جهـانیـان پدیدار می*کنـند
بهاران خجسته باد، بهاران خجسته باد
*
و این بند بندگی، و این بار فقر و جهل
به سرتاسر جهان، به هر صورتی که هست
نگون و گسسته باد، نـگون و گسسته باد
*
به خویشان، به دوستان، به یاران آشنا
به مردان تیزخشـم که پیکار میکنند
به آنان که با قلم تباهـی دهـر را
به چشـم جهـانیـان پدیدار میکنـند
بهاران خجسته باد، بهاران خجسته باد

 

بیسـت و دوی بهمــــــن

بیسـت و دوی بهمــــــن(۲) روز از خود گذشتــــــن

روز آزادی ماروز نجات میهن

روز پیروزی ما روز شکست دشمن

بیست و دوی بهمن بیست و دوی بهمن

به پیش ای رهروان راه الله رسیده مژده پیروزی ما

زریشه برکنیم بنیاد دشمـــن به یاری خداوند توانـــــا

الله یاور ماست خمینی رهبر ماست

الله یاور ماست خمینی رهبر ماست

ای دشمن ستمگر ای ظالمان کافر

خون شما میریزیم ما ملت دلاور

خون شما میریزیم ما ملت دلاور

الله یاور ماست خمینی رهبر ماست

بیست و دوی بهمن ۲ روز از خو گذشتن

روز آزادی ما روز نجات میهن

روز پیـروزی ما روز شکست دشمـن

بیسـت و دوی بهمن بیست و دوی بهمن

کتاب ما قرآن است مکتب ما اسلام اسـت

کتاب ما قـرآن است مکتب ما اسلام اســـــت

همـرزمان همرزمان ای امـت مسلمان

همرزمان همرزمان ای الـــگوی دلیران

بر دشمـنان بتازید ای پاسداران قرآن

الله یاور ماست خمینی رهبر ماست

دانش آموزان دبستان شهید وصالی

دانش آموزان دبستان شهید وصالی سال تحصیلی 90-1389



دبستان شهید وصالی

پایه اول:

میز نخست از راست به چپ : امیرحسین حیدری - رامین صحرایی

میز دوم از راست به چپ : علی رضا خزایی - آرین خزایی - علی رضا صحرایی


پایه پنجم :

میز سوم از راست به چپ : زهرا خرایی(پایه پنجم) - سینا خزایی

دانش آموزان پایه اول سال تحصیلی 90-1389

 

مدرسه شهید وصالی

 

میز نخست از راست به چپ : لیلا شهمرادی - مهسا چراغی - فاطمه خزایی

میز دوم از راست به چپ : شیدا خزایی - طیبه نازاری - سیده نساء امیدی

میز سوم از راست به چپ : نازنین شهمرادی(مستمع آزاد) - فاطمه صفری

رنج عبور

من ساده می گویم

ساده می خوانم و ساده می نویسم

اما آدم ها... در ورای بلندای این "سادگی"

در فصل مشترک "تردید"  و  "یقین"

"ناسادگی" را جستجو می کنند

من می مانم و "رنج عبور" از

سادگی "ناساده" شده!

 

مجموعه شعر پنجره ها ، استاد جهانگیر ریاضی


سال نامه ی لکی

سالنامه لکی12 ماه 30روزه و 5 روز اضافی به دنبال ماه دوازده هم دارد که آن را "پنج شوه پنجه" می نامند .
این گاهنامه با تلاش و تحقیق از تیره های مختلف لک زبان استان های لر ستان، کرمانشاه وایلام و سایتهای  اینترنتی همچون سایت لکستان www.lakistan.com   و همچنین وبگاه مردمان قوم لک www.lakistan.persianblog.ir توسط موسسه رایانه ای پارسیان فر نوراباد لرستان گرد اوری شده است.
 این داشته ها در حال فراموشی است و من خود را لک زبان می نامم .
  5 روز اول فرودین را لکها  پنج شوه پنجه  می نامیم

پنجه (گل گله جاران )
30
فروردین
موریان      یا     میریان
30
اردیبهشت
گا کر
30
خرداد
گرمه    یا   آگرانی
30
تیر
مردال     یا     مردار
30
مرداد
ماله ژیر
30
شهریور
ماله ژیردوماینه  یا ماله ژیر نامن
30
مهر
تویل تکن
30
آبان
مانگ سی
30
آذر
نوروز
30
دی
خاکه لیه
30
بهمن
مانگ عید
30
اسفند

 

مراسم لکی: گا روواین، گارووانه کی

در برخی از روستاهای  (لک نشین) لرستان، ایلام و کرمانشاه رسم زیبایی به قصد (باریدن) باران وجود دارد که بسیار قابل بررسی است. مطابق این رسم، زنان و دختران روستای دچار خشکسالی شده و کم باران به گله گاوهای روستای همسایه حمله می کردند.

 

آنها پس از دستگیری چوپان، گاوها را به روستای خود برمی گرداندند. چوپان هم اگر هنگام گاوربایی مقاومت می کرد، زنان بشدت او را می زدند. زنان پس از بازگشت به روستا، گاوها را میان خود تقسیم کرده و هر کس دنبال کار خود می رفت. چند روز بعد، ریش سفیدهای روستای گاو زده به روستای گاوربایان می آمدند و التماس می کردند تا گاوهای آنها را بازگردانند. کسی حرفشان را قبول نمی کرد و سعی می کردند ریش سفیدها را از روستا بیرون کنند. در همین حین، مردی ضمانت می کرد باران ببارد تا زنان گاوها را پس بدهند. زنان مهلت می خواستند و مرد مهلت را مشخص می کرد.

منبع کتاب ریشه یابی درخت کهن- بهرام بیضایی- انتشارات روشنگران و مطالعات زنان- چاپ اول – 1383 – ص 47 – پاورقی

.........................

جمال جمالی: در سالهایی که بارندگی بهار کم بود مردم روستای لک نشین مرد و زن به یکی از روستاهای اطراف حمله ای نمادین می کردند و گاوهای انان را به روستای خود می آوردند . گاهی مواقع دربین حمله و درگیری شاید دست و سر هم شکسته میشد .که هرگز کسی شکایتی نداشت . پس از چند ساعت بزرگان و ریش سفیدان روستای مال باخته به روستای غارتگر می آمدند که به خوبی از انان پذیرایی میشد . و آنان در خواست داشتند که گاوهای روستایشان را باز پس گیرند . و ریش سفیدان روستای سارق موافقت میکردند که گاوها را پس دهند مشروط بر اینکه باران ببارد و روستای مالباخته به ضمانت یکی از ائمه قول میدادند که باران خواهدآامد . پس از ان روستای مال باخته گاوهای خود را به شادی به خانه باز میگرداندن . اگر حتی ده روز از این واقعه میگذشت و باران می آمد مردوم آن را به میمنت این حادثه گاروانکی میدانستند. به موازات این فرهنگ فرهنگ (کَمچه کُوله) نیز وجود داشت که توسط بچه های هر روستا انجام میشد.

...................................

سجاد درویشی: در گذشته مردمان لک به هنگام فقر و تنگ دستی جمعی و مخصوصا خشکسالی و کمی بارش باران و برف ، سنتی داشته اند که مختص بانوان محترم بوده است. به این صورت که زنان یه روستا یا قبیله اقدام به دزدیدن "ظاهری و نمادین" گاو های روستا و یا قبیله مجاور خود میکرده اند و در این میان مردان حق هیچگونه دخالت نداشته اند و هر گروهی موفق به دزدیدن گاو ها میشده صاحب موقت انها محسوب میشده است.
و اما فلسفه این کار به زبان شیرین لکی: خدا سیر بکه دی ژنلمون مچنه دُزی ، بزون چه حالی دریم !!! رحمی بکه ...ژ

..................................

گا روا: gα ruwα 1- گاو روبیده، حمله و هجوم دادن گله گاو و دام به کشت‌زاری یا جای آن برای چراندن به طوری که آثاری از آن بر جای نماند. 2- اصطلاحی به معنی غارت و چپاول کردن و روبیدن و بردن گله گاو یا دام می‌باشد. که خوددارای گفته‌ای خرافی می‌باشد در خشک‌سالی زنان یک روستا برای شرمنده کردن فرشته‌ها باران آسمان گاوهای یک روستای دیگر را به طور دسته‌جمعی می‌ربایند تا درگیری مصلحتی بین زنان دو روستا پیش آید و فرشتگان آمان باران ببارند.


منبع:کتاب فرهنگ لغت لکی کیان

متن شعر یار دبستانی من

یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو، رو تن این تخته سیاه
ترکه ی بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما

دشت بی فرهنگی ما هرزه تموم علفاش
خوب اگه خوب ؛ بد اگه بد ، مرده دلای آدماش
دست من و تو باید این پرده ها رو پاره کنه
کی میتونه جز من و تو درد مارو چاره کنه ؟

یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما ، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو ، رو تن این تخته سیاه
ترکه بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما

×××

یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما ، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو ، رو تن این تخته سیاه
ترکه ی بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما

دشت بی فرهنگی ما هرزه تموم علفاش
خوب اگه خوب ؛ بد اگه بد، مرده دلهای آدماش
دست من و تو باید این پرده ها رو پاره کنه
کی میتونه جز من و تو درد مارو چاره کنه ؟

یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما ، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو ، رو تن این تخته سیاه
ترکه ی بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما

 

سروده ی منصوره تهرانی


نورآباد دلفان (دُم آیزه)

نورآباد شهری است در شمال غرب استان لرستان. این شهر مرکز شهرستان دلفان است و آب و هوایی سرد و کوهستانی و طبیعتی زیبا برای گردشگری دارد. این شهر یکی از پنج شهر با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا در ایران است که درسال ۶۴ به همت نماینده وقت از بخش داری به فرمانداری تغییر وضعیت داد همچنین نام قدیمی این شهر (دُم آیزه)بوده‌است. از مناطق دیدنی و زیارتی آن می‌توان به محراب کوه و آرامگاه امامزاده ابراهیم(ملقب به بابابزرگ) و امامزاده پیرمحمد اشاره کرد.

 

زبان :
طوایف لک ساکن دلفان به زبان لکی مکالمه می‌کنند. گویش لکی از زبان‌های ایرانی شاخه شمال غربی است . زبان شناسان لکی را قدیمی ترین زبان ایرانی می دانند حدود یک‌ونیم میلیون نفر شامل یک میلیون نفر با زبان مادری به این زبان سخن می‌گویند


جمعیت :

بنا بر سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران، جمعیت نورآباد لرستان۶۰،۲۳۴ نفر بوده‌است.

 

موقعت جغرافیایی :

فاصله این شهر تا مرکز استان یعنی شهر خرم‌آباد ۸۵ کیلومتر، تا کرمانشاه ۹۵ کیلومتر، تا تهران ۵۷۵ کیلومتر و تا نهاوند ۶۰ کیلومتر است. محدوده این شهرستان در موقعیت جغرافیایی ۴۷ درجه و ۲۷ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۱۸ دقیقه طول جغرافیایی شرقی نصف النهار گرینویچ و ۳۳ درجه و ۵۰ دقیقه تا ۳۴ درجه و ۱۸ دقیقه عرض جغرافیایی شمالی واقع شده به نحوی که گستردگی در طول ۵۲ دقیقه و در عرض ۲۸ دقیقه نشان می‌دهد، در طول جغرافیایی بیشتری کشیده شده است که از جهت اختلاف میزان انرژی خورشیدی دریافتی قابل ملاحظه نیست، به همین علت نقاط شرق و غرب این شهرداری حدود ۴ دقیقه اختلاف ساعت دارند.

 

برگزاری جشن به مناسبت دهه فجر

برگزاری مراسم به مناسبت دهه ی فجر در دبستان شهید یوسفی سال تحصیلی 92-1391



مدرسه شهید وصالی

 

دبستان شهید وصالی

 

دبستان شهید وصالی

 

مدرسه شهید وصالی

 

مدرسه شهید وصالی روستای نبی وند چواری